Wednesday, October 24, 2007

Banjir..........

Banjir, satu perkataan yang amat sinonim di kawasan utara dan pantai timur menjelang musim tengkujuh. Punca berlakunya banjir adalah seperti bentuk muka bumi dan juga kesan daripada kegiatan manusia itu sendiri. Bentuk muka bumi dikatakan sedikit sebanyak telah telah mempengaruhi masalah banjir. Kawasan rendah seperti yang terdapat di utara dan pantai timur telah menyebabkan banjir berlaku. Tetapi jika dilihat masalah banjir jarang sekali berlaku akibat daripada bentuk muka bumi.

Sejak akhir-akhir ini Malaysia seringkali dilanda banjir sama ada banjir biasa atau banjir kilat. Banjir kilat seringkali berlaku di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur kerana masalah pembangunan yang tidak terancang. Pembinaan bangunan dan kawasan kediaman di tempat yang tidak strategik mengundang masalah banjir kilat berlaku. Selain itu, pembianaan longkang yang cetek tidak dapat menampung kuantiti air hujan dalam sesuatu masa jika hujan berlanjutan dalam masa dua atau tiga jam tanpa henti. Banjir-banjir besar juga melanda di negeri-negeri seluruh Malaysia. Contohnya Johor, banjir besar telah berlaku sebanyak dua kali di Kota Tinggi dalam masa tidak sampai tiga bulan. Banjir tersebut telah berjaya melumpuhkan bandar Kota Tinggi yang juga dikenali sebagai bandar pelancongan.

Banjir ini sama sekali telah telah memusnahkan banyak tempat tinggal di sekitar bandar tersebut. Masalah saliran yang tidak diselenggara dengan baik oleh pihak berkenaan telah menyebabkan banjir ini berlaku. Faktor lain seperti sikap tidak bertanggungjawab penduduk yang membuang sampah ke dalam sungai atau longkang mengundang masalah ini dari terus berlaku. Masalah sikap ini telah lama membelenggu masyarakat Malaysia di segenap lapisan masyarakat.

Rakyat Malaysia harus sedar akan tanggungjawab bersama untuk menjaga alam sekitar. Tanpa kesedaran ini adalah sukar untuk mengani masalah banjir yang berlaku.

No comments: