Wednesday, October 24, 2007

PEMBANGUNAN

Pembangunan merupakan satu proses berterusan yang dijalankan di segenap negara di dunia. Melalui pembangunan sesuatu negara akan diiktiraf. Malaysia juga tidak terkecuali dalam melakukan pembangunan. Pembangunan boleh dibahagikan kepada dua iaitu pembangunan material dan non-material.

Pembangunan material lebih kepada pembangunan bandar atau wilayah. Sesuatu kawasan yang dahulunya kampung telah melalui proses pembangunan dan seterusnya telah diiktiraf menjadi bandar. Infrastuktur yang terdapat di sesutau kawasan membolehkan kawasan tersebut diiktiraf sebagai bandar. Contohnya bandar Kota Tinggi, oleh kerana terdapat banyak kemudahan seperti pejabat-pejabat kerajaan, sekolah dan lain-lain kemudahan Kota Tinggi telah diiktiraf sebagai bandar Kota Tinggi.

Sesuatu pembangunan akan dilakukan secara berperingkat kerana proses ini memakan masa yang panjang. Jika dahulu ianya hanya sebuah kampung, maka pembangunan yang pertama dijalankan ialah sekolah dan seterusnya lain-lain kemudahan yang dapat memberikan kebajikan kepada penduduk setempat.

Selain itu, pembangunan juga melibatkan aktiviti ekonomi yang dijalankan di sesuatu kawasan tersebut. Jika aktiviti ekonominya maju dan kukuh, maka kawasan tersebut akan diiktiraf sebagai bandar seiring dengan proses pembangunan yang dijalankan.

Manakala pembangunan non-material pula melibatkan pembangunan yang bersifat bukan kebendaan. Contoh pembangunan non-material ialah peningkatan dalam tahap pendidikan serta pembangunan dalam penyelidikan dalam pelbagai bidang yang dijalankan. Penubuhan institusi-institusi pengajian tinggi di Malaysia iaitu sama ada institusi pengajian tinggi awam atau swasta menunjukkan negara Malaysia sedang mengalami proses pembangunan.

1 comment:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Home Theater, I hope you enjoy. The address is http://home-theater-brasil.blogspot.com. A hug.