Wednesday, October 24, 2007

Impak Terhadap Banjir Yang Berlaku

Banjir yang berlaku di Kota Tinggi telah meninggalkan kesan yang mendalam terhadap para penduduk setempat. Kehilangan harta benda akibat dihanyutkan arus deras banjir membebankan mereka untuk meneruskan kehidupan. Banjir besar yang melanda sebanyak dua kali telah melumpuhkan bandar Kota Tinggi yang lebih dikenali dengan bandar pelancongan. Para peniaga yang kebanyakannya terdiri daripada peniaga pakaian, alat elektrik, kedai runcit dan lain-lain menyatakan bahawa kerugian yang ditanggung adalah tinggi dan membebankan. Para peniaga trauma untuk memulakan kembali perniagaan kerana takut masalah ini berulang kembali, tetapi apakan daya mereka terpaksa meneruskan perniagaan untuk menyara kehidupan masing-masing. Pinjaman terpaksa dilakukan untuk memelukan perniagaan selepas banjir berlaku. Wang ehsan yang diterima tidak mencukupi kerana mereka terpaksa mambahagikan wang tersebut untuk kerja-kerja pembaikan rumah dan kedai yang dimiliki, sedangkan wang yang tidak seberapa itu juga digunakan untuk meneruskan kehidupan.

Kesan terhadap alam sekitar pula ialah Sungai Johor manjadi cetek akibat daripada banjir yang berlaku. Hal ini kerana sampah sarap yang hanyut bersama dengan kayu atau perabot milik orang awam yang musnah akibat daripada arus deras banjir telah mencetekkan sungai tersebut. Banyak jalan telah rosak serta kemudahan awam yang disediakan oleh kerajaan juga musnah akibat dari banjir yang berlaku.

Keprihatinan orang ramai, kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan telah meringankan beban para penduduk di sekitar bandar Kota Tinggi. Banyak barang-barang keperluan didermakan kepada mangsa-mangsa banjir. Kerajaan negeri juga telah menjalankan langkah berjaga-jaga dengan usaha mencetekkan Sungai Johor. Selain itu longkang-longkang yang cetek telah didalamkan oleh pihak yang berkenaan dalam usaha untuk menangani masalah banjir pada masa hadapan. Kerjasama telah dijalankan oleh pihak kerajaan negeri dan badan bukan kerajaan iaitu membina petempatan yang jauh dari tebing Sungai Johor. Apabila petempatan itu siap dibina, penduduk di sekitar dan sepanjang Sungai Johor akan dipindahkan ke petempatan baru mereka.

No comments: