Wednesday, October 24, 2007

Harapan Mangsa Banjir

Hasil kerja lapangan yang dijalankan di Kota Tinggi, maklum balas pihak responden yang ditemuramah, menyatakan harapan mereka terhadap pihak terbabit dalam usaha meningkatkan mutu sistem perparitan di kawasan mereka. Hal ini kerana sistem perparitan yang terdapat di bandar tersebut adalah kurang memuaskan. Keadaan sistem perparitan yang cetek dan selalu tersumbat menyebabkan air melimpah ke kawasan kediaman apabila hujan turun. Harapan dari pihak responden juga supaya sistem perparitan di selenggara dengan mengikut jadual supaya masalah banjir ini dapat di atasi pada masa hadapan.

Selain daripada itu, keadaan sungai Johor yang cetek menyebabkan masalah banjir berlaku setiap tahun di negeri ini. Sungai Johor juga tidak dapat menampung jumlah atau kuantiti air yang banyak apabila tiba musim tengkujuh iaitu pada bulan Disember hingga Januari setiap tahun. Perhatian telah diberikan oleh pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) hasil daripada maklumat yang diberikan oleh pihak responden. Semasa kajian penyelidikan dijalankan pihak JPS telah menjalankan kerja-kerja mendalamkan sungai Johor.

Tindakan yang diambil ini bertujuan bagi menampung jumlah air hujan apabila tiba musim tengkujuh. Di samping itu pihak responden berharap supaya mereka dapat menerima bantuan yang sewajarnya dengan telus tanpa sikap memilih kasih. Pembahagian bantuan perlu dilakukan degan lebih efisien dan bersistematik. Selain itu, pihak-pihak berkenaan yang menjalankan aktiviti pengagihan bantuan harus memberikan maklumat yang lebih jelas tentang cara atau pihak-pihak mana yang sepatutnya berhak mendapat bantuan yang di berikan. Hal ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang pergaduhan dan salah faham tentang cara pembahagian tersebut. Penambahan bilangan kakitangan pihak yang mengagihkan bantuan juga perlu dilakukan dalam usaha mengelakkan kelewatan bantuan yang sepatutnya diterima oleh mangsa banjir.Kesimpulannya, kajian penyelidikan yang telah saya dan ahli kumpulan jalankan telah mencapai objektif yang disasarkan.

No comments: